11 november 2007

Sverige försvårar förhandlingar vid WHO

Förra veckan höll Världshälsoorganisationens arbetsgrupp för folkhälsa, innovation och intellektuell egendom ett möte för att försöka hitta vägar för att utveckla och överföra mediciner och behandlingsmetoder till världens fattiga länder. Läkemedelsbranschen har nämligen inte klarat av att utveckla läkemedel utan snevridningen som gör att de koncentrerar sig på västvärldens sjukdomar. Självklart för att det är här pengarna finns.

Jag tänkte inte göra någon stor grej av själva mötet, dels för att jag är för dåligt insatt och dels för att det verkar ha gått som det alltid brukar göra vid möten i FN:s olika grenar: Branschen och några välbetalda politiker motsätter sig och förhalar allt. Vad som däremot var unikt vid detta möte var de länder som bromsade förhandlingarna. Så här skriver James Love vid organisationen Knowledge Ecology International (KEI) (tidigare känd som Consumer Project on Technology, CPTech) som närvarade vid mötet i ett kort blogginlägg:
I’m not sure who has been sharing this on the list, but the very worst country in the negotiations, among the 190+ members of the WHO, is, without a doubt, Sweden. Sweden has been making it very difficult for Europe to take reasonable positions in the negotiations, and Sweden is consistently taking the most extreme positions in the negotiations among the European countries, and competing with Mexico for the most anti-consumer views in the room.
I ett annat blogginlägg tilldelas Sverige och Mexiko ett pris för sina ageranden:
The poison pill award is jointly shared by Mexico and Sweden who have been doing their best to erode principles of public health enshrined in international covenants, and trying to reopen negotiations on already concluded negotiations, in particular, on the Doha Declaration on TRIPS and Public Health
Måste erkänna att det förvånar mig. Detta var verkligen inget jag förväntade mig av Sverige som i vanliga fall verkar sitta tyst längst bak i salen vid internationella sammanträden och förhandlingar och hålla med EU om allting.

Den svenska delegationen bestod av följande personer [PDF]:

Chief delegate - Chef de delegation
Mr F. Lennartsson
Director, Ministry of Health and Social Affairs
Delegate(s) - Delegue(s)
Ms A. Molin Hellgren
Counsellor, Permanent Mission, Geneva
Mr B. Andersson
Senior Health Advisor, Swedish International Development
Cooperation Agency

Jag försökte googla deras namn för att hitta tidigare uttalanden och ställningstaganden. En förklaring till varför Sverige agerade som de gjorde under sammanträdet i WHO. Hittade dessvärre inget. Det känns som att jag hört dessa namn förr, men jag kan inte sätta fingret på det. Så jag tänkte om någon vet nåt om dessa personer eller varför Sverige agerade på det sättet? En sak är dock säkert. Eftersom att delegationen representerar regeringen så är detta även regeringens ställningstagande.

Eftersom att det förhalades alldeles för mycket vid mötet så kommer det hållas ett liknande möte i arbetsgruppen i början av nästa år. Nu när den svenska regeringen har bestämt sig för att hålla denna förhalande och försvårande ställning vid något så viktigt som spridning av läkemedel och behandlingsmetoder till utvecklingsländer så tycker jag absolut att det är något att bevaka och försöka påverka.