12 november 2008

Stort intresse för IPRED

Skriver inte så mycket på bloggen nu för tiden på grund av tidsbrist. Märkte dock precis nu att statistiken för bloggen ökat onormalt mycket för en torrperiod. Vid en närmare titt så visade det sig att det är Ipred som är den bidragande faktorn. Folk söker helt enkelt på ordet "ipred" på google och gissa sedan vilken länk som hamnar högst upp? Japp, denna blogg.

Från 25 oktober till 26 oktober ökade besöksantalat från noll till 40 stycken för personer som sökte ordet ipred. Därefter har det varit lite berg och dalbana, men de senaste dagarna har det bara varit upp och bara den senaste månaden har jag haft 690 besökare som hittat till sidan när de har sökt på ordet "ipred" på google. En sjukt hög siffra för min blogg. Jämför med ordet närmast under "ipred" som är "ipred1" (hah!) med 53 besökare och "sanktionsdirektivet" som kommer på fjärde plats med 28 besökare. Trea är "ipred2". Ett otroligt intresse för Ipred alltså. Och inga tecken på att det håller på att mattas av.

Länken som dyker upp på google är länken till ett inlägg där jag skrev att jag hade skapat ett delicious-konto där jag samlade länkar till sidor om ipred-direktiven. Inlägget är daterat 31 december 2006, men jag har faktiskt samlat länkar till ipred-direktivet under hela denna tiden och länkarna där följer händelseutvecklingen relativet väl. Och det är just det som är meningen med den länksamlingen, att länka till intressanta och kvalitativa sidor och texter om ipred-direktiven som jag anser är värdefulla i min bevakning av frågan. Jag har dock hela tiden tänkt att sidan ska komma andra till nytta.

Just nu är enda gången jag känner att jag inte hinner med riktigt. Det skrivs väldigt mycket om ipred just och väldigt bra. Det finns väldigt många sidor och bloggar som borde länkas till, men jag hinner inte läsa allt och bedöma om det är av värde eller inte. Så vill jag passa på och be er att skicka mig länkar till webbsidor, bloggar, dokument eller vad som helst som kan anses värdefullt i frågan. Så länkar jag till de sidorna om jag anser den värdefulla. Tänk på att den sidan hamnar högst upp vid en sökning på ipred på svenska googlesöksidan, så potentialen att den informationen sprids är stor, speciellt just nu :-) Dessutom droppar regeringskansliet in lite då och då på just den bloggposten efter att de har sökt på ipred, så chansen att de ser det finns också.

För er som undrar när jag kommer börja skriva om Ipred så är svaret: när jag kommer över nåt som ingen annan verkar ta upp men som är viktigt. Känner i övrigt inget behov av att skriva om Ipred just nu för det är så många andra som gör det så bra.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Så häftigt, floodis! Minns att du skrev en del inlägg om IPRED/-2 för väldigt länge sedan.

12 november, 2008 01:33  
Anonymous Anonym said...

Lagstiftning mot fildelning – Den late upphovsmannens metod att tjäna pengar

I grunden är det självklart att upphovsmän har både laglig och moralisk rätt till sina verk. I det ögonblick upphovsmannen väljer att publicera sitt verk för allmänheten uppstår dock samtidigt ett ömsesidigt beroendeförhållande mellan upphovsmannen och allmänheten, båda dessa parter är beroende av varandra för att sprida och ta del av verket, det uppstår med andra ord en affärsmässig transaktion.

Upphovsmännen verkar i den aktuella debatten i samband med IPRED inte ha förstått de villkor som gäller för all ekonomisk verksamhet. Alla som vill sälja en vara eller en tjänst måste förstå samtliga aspekter och processer som hör samman med verksamheten. Alla kreativa människor kan konstruera en idé eller en funktion, men utan att behäfta denna idé eller funktion med egenskaper som fungerar tvärs igenom alla processer, så kommer inte spridningen och distributionen att fungera.

Historiskt har tekniken i stort sett skyddat upphovsmännen från att behöva fundera ut sätt att skydda sina verk från att spridas utan att upphovsmännen fått en ekonomisk kompensation. Tekniksskiftet till digitala och därmed lättdistribuerade produkter möjliggör nu detta. Istället för att fundera ut nya, fungerande och attraktiva processer för att distribuera och ta betalt för sina verk, så ropar nu upphovsmännen på lagstiftning. För andra tjänster och produkter vore detta en orimlighet; att inte kunna sälja en begagnad bil, inte kunna skänka barnens hockeyutrustning till grannen; inte bjuda på fläskkotletter lagligen köpta på ICA, osv. Jag kan från samma upphovsmän köpa en pappersbok, eller CD-skiva och låta min hustru och mina barn ta del av detta material utan att begå en olaglig handling. Eller vill upphovsmännen även instifta lagar mot ”pappersdelning” och ”ljudvågsdelning”. Mig veterligen så är det inte heller olagligt att skänka bort, eller sälja de pocketböcker och liknande som jag en gång köpt i bokhandeln. Det enda fallet av ickelaglig vidareförsäljning av produkter som lagligen köpts i Sverige gäller alkohol, vilken kan uppfattas som skadlig för individen och samhället. Detsamma kan kanske ibland sägas om upphovsmäns verk, men jag tror knappast att det är dessa argument som upphovsmännen vill åberopa.

Problematiken finns och är inte lätt att hantera. Men att lagstiftaren skall lösa dessa svårigheter för upphovsmännen kan definitivt inte vara lösningen, det är något för dessa kreativa upphovsmäns hjärnor att brottas vidare med.

13 november, 2008 10:28  

Skicka en kommentar

<< Home