03 maj 2007

Nästa steg för IPRED2

Eftersom att jag själv inte har tid just nu (eller kommer ha under en period framåt) att skriva längre stycken om IPRED2 (vilket jag gärna hade viljat göra) så tänkte jag bara tipsa om EFF:s nya blogg kring IPRED2. Jag antar och hoppas på att de kommer hålla bloggen väl uppdaterad kring den senaste utvecklingen av direktivet. Deras första artikel är postad och det verkar bli mer EU-mygel väldigt snart:
But we're hearing rumours that the directive is being redirected to the Competitiveness Council, which contains ministers for industry and research. This group meets on May 21, and has no expertise in criminal law: meaning that IPRED2 could be fast-tracked by politicians who may be unaware of its drastic effects on national legal systems' approach to intellectual property.
Det är också högtid att pressa svenska regeringen på svar om var de står i frågan. Vad jag vet, eller snarare har för mig, är att den svenska regeringens inställning hittills har varit och är en "vi väntar och ser"-attityd. Det känns dock att det är hög tid att inta en ställning nu när direktivet hamnat i ministerrådet. Någon som vet mer kring Sveriges inställning i denna fråga? Vilken svensk minister kommer föresten att delta i "Competitiveness Council"?

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Uppsnappat.se har idag en härlig rubrik på IPRED2:
"EU på väg att anta ett piratvänligt lagförslag"

http://www.uppsnappat.se/?url=news!read.jspx?newsID=9138

BSA rasar...

Man kan ju se saker från olika håll brukar det sägas :-)

03 maj, 2007 21:52  
Blogger floodis said...

Jo, jag har också funderat på det där med hur olika sidor ser på IPRED2 =)

Tycker att det mest är ett bevis på hur flummig och oarbetad direktivet är.

Är slutet av skolan så jag är inne i en lämna-in-inlämningsuppgifter- och tentaperiod just nu, men jag ska försöka förklara hur de två olika sidorna resonerar så fort jag hittar ett hål.

03 maj, 2007 23:35  
Anonymous Anonym said...

Regeringens sida om "Rådet för konkurrenskraft"

Enligt den deltar "i regel" ländernas näringsministrar och forskningsministrar vilket betyder Maud Olofsson och Lars Leijonborg för Sveriges del. Lars Leijonborg kallas utbildningsminister inte forskningsminister men han har forskning som ansvarsområde.

Regeringens kalendarium för vecka 21

05 maj, 2007 20:02  
Blogger floodis said...

kanske: Tack för info. Den kommer komma till nytta i framtiden.

Det senaste är dock att ingen vet vart IPRED2 är påväg :D.

Den som vet får gärna säga, eller så får jag återkomma när jag vet..

09 maj, 2007 02:45  

Skicka en kommentar

<< Home