16 januari 2008

Kedja av påverkan i Expressens piratdebatt

På denna blogg 10 januari: "Ska bli intressant att se vilka och hur många namn det kommer stå på nästa debattartikel. Kommer vi få se 40 kulturproducerande pirater nu?"

Expressens debattsida idag: "Det kreativa Sverige står inte enat mot fildelning. Det skriver i dag 70 upphovsrättsinnehavare i ett svar på Ernst Brunners inlägg i Expressen".

Även om det jag försökte med i mitt inlägg var en förutsägelse om vad som skulle hända nästa gång så verkar finnas ett samband mellan mitt inlägg och dagens debattartikel. Från Johan Ronströms blogg:
Tydligen var det mitt förra inlägg “Kom i flock, Ernst Brunner!” som inspirerade Rick till uppropet. Jag i min tur kände mig manad av Free the Mind. Kul att man kan bidra till att vi med gemensamma krafter kan få saker i rullning!
Och debattartikeln i sin tur har fått Copyriot att reagera med en, just det, förusägelse om hur denna debatthistoria kommer utveckla sig. Han skriver det jag ungefär menade med min artikel 10 januari, men han uttrycker sig mycket bättre än jag gjorde så det kan vara värt att läsa den. Och med tanke på att Copyriot är en många gånger större och mer inflytelserik blogg än min så kanske vi har en ganska lustig tid framför oss.